torsdag den 4. december 2008

Maling

Det står noget mudret, hvad der er sagt og ment om maling i dagens mediebillede. Følgende interview i Politiken rammer min holdning mest præcist:

Rosenkrantz fortryder ikke støtte til aktion

Pernille Rosenkrantz vil ikke undskylde, at hun for fem år siden støttede en aktion, hvor Fogh blev overhældt med rød maling.

Af Rikke Egelund

Socialdemokraternes nye medlem, Pernille Rosenkrantz-Theil, vil ikke tage afstand fra sin støtte til en aktion, hvor statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) blev pladret ind i rød maling.

»Jeg lægger ikke afstand til noget, jeg tidligere har tænkt eller gjort«, siger Pernille Rosenkrantz til politiken.dk.

Det er fem år siden at aktivister på gangen på Christiansborg overhældte stats- og udenrigsminister med maling. Det skulle symbolisere blod på hænderne på grund af krigen i Irak.

»Det var en anden situation«
Dengang sagde Pernille Rosenkrantz-Theil, at hun selv kunne have fundet på det samme.

»Jeg har ikke en skid at undskylde. Som tingene stod på det tidspunkt, var min vurdering af sagen rigtig. Det var en anden historisk situation«, siger hun i dag.

Den tidligere MF for Enhedslisten og populære deltager i P3-programmet 'Mads og Monopolet' bekendtgør i dag i en indlæg i Politiken, at hun har meldt sig under S' faner.

Får en varm velkomst
Hendes indmelding i Socialdemokraterne hilses »varmt velkomment« af S-formand Helle Thorning-Schmidt, der dog regner med, at Rosenkrantz tager afstand til alle former for chikane af politikere, som er »uhørte i et demokrati«.

Til det siger Rosenkrantz-Theil:

»Hvis Helle Thorning regner med, at jeg ikke vil give min verbale støtte til voldelige aktioner i fremtiden, så har hun fuldstændig ret«.

Ny holdning til vold
Hun forklarer, at hun i dag har en anden holdning til voldelige aktioner end for fem år siden:

»Jeg har ændret holdning til anvendelsen af vold i politiske sammenhænge. Statsministeren kunne dybest set ikke vide, om det var en Kalashnikov eller rød maling, der kom efter ham. I dag ser jeg sådan på det, at jeg ikke kan gå ind for aktioner, hvor der er nogen, som føler sig truet på deres personlige sikkerhed. Den nuance er der kommet på«, siger hun.

Hvis det er din holdning, hvorfor tager du så ikke bare afstand til din støtte til aktivisterne i malingssagen?

»Fordi det her ikke er ikke en renselsesproces. Det er take it or leave it«, siger Pernille Rosenkrantz-Theil."