fredag den 11. juli 2008

Nye biler - ikke nye betalingsformer - bragt i Ekstra Bladet

Betalingsring omkring København. Roadpricing. Megadyre og næsten ingen parkeringsmuligheder. Røvirriterende, men også nødvendige tiltag – for femten år siden! Mindst så gamle er de idéer. I hvert fald var alle disse ting også til debat, da jeg så småt begyndte at interessere mig for politik. Siden da er der altså opfundet et utal af alternativer. Brintbusser, brintbiler, elbiler, delebiler og hybridbiler bare for at nævne et par af dem. De ville da være rart om en enkelt politiker eller to, tog den fagre nye verden i betragtning, inden de fortsætter jagten på bilisterne. Politikerne kan ret effektivt påvirke, hvilken type.. ..biler, der kører rundt i de danske byer. Fjern afgiften på de nye biler i tre år og sørg for, at de kan og må parkere gratis overalt. Bare disse få tiltag ville få rigtig mange danskere til at købe en af de nye biler. Når man tænker på, hvor mange der i deres ansigts sved kører rundt og rundt for at finde en parkeringsplads og ofte ender med at skulle holde så langt væk, at de ligeså godt kunne have taget cyklen. Så skulle der være rig mulighed for at få skiftet bilparken med enkle midler. Hvis man i samme tankerundgang tager klimaforandringerne med i betragtningen, så giver det rigtig god mening – og samvittighed – at være en af dem, der ikke bare har købt den billigste bil, men også den mest miljørigtige.
Nu er jeg selv en af dem, der helligt kører rundt i en delebil – mest fordi jeg endnu ikke har haft så meget brug for en bil, at jeg har haft behov for at have den stående til hverdag. Nok kører jeg helligt, men jeg elsker at køre i bil, og derfor har jeg haft det svært med de øko-folk, som mener, at bilen i sig selv er et problem, fordi de fylder alt for meget i gadebilledet i de større byer. For dem er det ikke kun forureningen, der er problemet, men også de overfyldte vejkanter og gader og stræder. Hmmm, det har jeg tænkt lidt over, for jeg kan godt se deres pointe, men der må findes andre løsninger end cyklen eller de overfyldte busser, der pr. definition kører et andet sted hen end dér, hvor man skal til. Og ingen tvivl om, at de gader med meget lidt trafik er de hyggeligste, så måske skulle man alligevel forsøge at løse det problem også.
Et forslag: Først løser vi forureningsproblemet ved at fjerne afgifterne på de alternative biler. Dernæst flytter vi den nu den nye ikke-forurenende biltrafik ned under jorden på de steder, hvor den i dag er tættest. Altså der, hvor trafikken altid sander til i diverse byer i myldretid. Jeg ved godt, at det er en lidt halvpebret løsning. Men forestil Jer brede, mangesporede veje under de store veje. Med tilhørende parkeringsløsninger og direkte adgang til metronet. Det ville sgu da være smart. Så kunne de store veje over jorden omdannes til brede, grønne boulevarder med frisk luft og plads til bænke, boldspil, fortovsrestauranter og hyggelige forretningsstrøg. Det lyder da noget mere attraktivt end roadpricing og parkeringsvagter, gør det ikke? Der kommer så forfærdelig mange ekstra milliarder ind i olieindtægter i disse år, at den slags projekter ikke behøver at være fuldstændigt uden for rækkevidde rent økonomisk.
I hvert fald synes jeg, at Klaus Bondam og de andre 16 hovedstadskommuner, bør indse at de er 15 år for sent på den. Og at de skal til at se lidt på de nye muligheder som de ikke-forurenende biler giver.