fredag den 4. april 2008

Tillykke med nyt Ungdomshus, bragt i Ekstra Bladet 4. april 2008

Tillykke! Tillykke til Nordvest. Tillykke til unge i det ganske land. Tillykke til alle os andre. Tillykke med det nye ungdomshus på Dortheavej i Københavns Nordvestkvarter. Og tillykke til Ritt og Foldschack. Det nye hus ligger netop dér, hvor jeg med mellemrum triller rundt med barnevognen. Det vil jeg gøre lidt oftere fra nu af. Nordvest er mildest talt ikke Københavns mest charmerende område – og dog. Nordvest har bevaret noget af det gamle.. ..København, hvor man ikke behøver at være mangemillionær for at få en lejlighed, fordi der endnu er en stor mængde lejeboliger. Det betyder, at beboersammensætningen er noget rarere end i andre og dyrere dele af byen. Det er et område, som desværre er ligeså forsømt på den kulturelle front, som Nørrebro var det for et årti siden, da jeg først flyttede dertil. Jeg er sikker på, at Nordvest har skudt papegøjen ved at få et ungdomshus. Det vil trække en masse liv, musik og ungdom til. Jeg var selv super glad for ungdomshusets bidrag til Nørrebro, inden politikerne ødelagde det hele ved hovedløst at sælge huset til religiøse fundamentalister og derefter beskytte sit fejltrin med politiet som gidsler (og alt hvad der deraf fulgte af uro i gaderne).
For de unge er det et scoop. Godt gået! Fedt at I fortsatte dialogen med de politikere, som ellers ikke havde lavet andet end l… i den. Jeg glæder mig vildt til at se, hvad I får ud af det. Glæder mig til modspillet. Og til medspillet. Til at I får genskabt musikscenen. Til at folk fra hele Europa valfarter til i sommermånederne for at besøge huset og bidrager til den gakkede livgivende galskab i huset og i København.
Et selvstændigt tillykke til Foldschack! Min store respekt for et kæmpe stykke arbejde med en vis del i klaskehøjde – nogle gange fra alle sider. Og til Ritt for endelig for alvor at komme ind i kampen. Hvor ville jeg dog have gjort det meste anderledes end hende. F.eks. ville det have været smart at have undgået gadekampene. Men Ritt ville hellere dække over en partikammerat og tidligere overborgmesters fejltagelser. Sådan prioriterer vi så forskelligt. Men ret skal være ret. Slutresultatet er OK. Og jeg er helt enig i hendes vurdering af, at der altid vil være naboprotester. Sådan er det, og vi kan ikke sætte samfundet i stå af den grund.
Hvis nogen er i tvivl om, hvad det betyder for en by at være åbne over for skævheden, det anderledes, det der provokerer og irriterer, så tag en tur til Hamborg eller Berlin. Her har mennesker med almindelige indkomster stadig råd til at bo, og er der bare højere til loftet. Det skæve miljø trives og er stort. Og det gør de to byer så uendeligt meget mere interessante end München eller anden velfriserede tuttenuttede sydtyske byer. Tillykke til os alle sammen fordi vores hovedstad har fået en meter højere til loftet.