onsdag den 26. marts 2008

Dræbersnegle mig i r...., bragt i Ekstra Bladet

Dræbersnegle mig i r….! Nu er det nok. Jeg kan ikke holde ud. Ikke endnu en sommer, hvor vi skal høre om tåbelige dræbersnegle. Kan den samlede danske journaliststand ikke rotte sig sammen og nægte at lave flere af den slags historier, og i fremtiden blot bringe en henvisning til en eller anden hjemmeside, hvor dræbersnegleinteresserede borgere kan få afløb for deres lidenskab? Så kan vi andre være fri for at høre mere om det tema.
Sidste sommer skulle vi slæbes igennem det ene tv-indslag efter det andet om de ulyksalige snegle. Vi blev i Nyhederne præsenteret for den ene metode efter den anden til at komme sneglene til livs. En gummistøvlebeklædt villaejer fandt på at klippe sneglene over med en havesaks. Mens en anden havde sat et fintmasket net op om sin have. Gaaaaab. Og aviserne overgik hinanden med analyser over dræbersneglenes veje gennem de danske villahaver. Nu er vi nået marts måned, og så begynder aviserne altså at bringe historier om, at dræbersneglene ikke er blevet slået ihjel henover vinteren som håbet, fordi der ikke har været tilstrækkeligt meget frost. Nu stopper det altså. Nok er det med mellemrum agurketid i aviserne, men der er vel ingen grund til ligefrem at genere seere og læsere med den slags ligegyldigheder?
Hvis bare dræbersneglene var de eneste dræberhistorier i de danske aviser. Men nej. ”Stor test om..”, ”Her finder du de billigste..” og den slags pryder alt for tit også forsiderne. Jeg begriber ikke, hvorfor forbrugerstof skal fylde så meget i vores aviser. Det kan da umuligt have været de vigtigste begivenheder i verden det sidste døgns tid at fladskærmene er blevet billigere eller at det bedst kan betale sig at købe sommerhus på Norddjurs. Jeg medgiver, at det måske er de begivenheder, der sælger flest aviser. Men det er da forhåbentlig ikke gået hen og blevet det vigtigste nyhedskriterium. Vel?
Når jeg køber mine aviser, så er det altså med forventning om, at de ikke er proppet med dræbersnegle og vaskemaskinetests i nævneværdigt omfang. Og når det er sagt, så forstår jeg selvfølgelig heller ikke, hvordan den slags historier nogensinde kommer så højt op på prioriteringslisten som til forsiden og spisesedlerne. Faktisk forstår jeg det lige så lidt, som når historier om hvem der er inde og ude af X-faktor pryder selv samme høje placeringer i nyhedsbilledet. For i samme uge, som Basim ryger ud af X-faktor, så bider den økonomiske krise sig fast i USA, et større antal civile er blevet slået ihjel i Afghanistan og Muhammed-krisen fortsætter med at kaste skam over Danmark. Hvad var det helt præcist, der fik aviserne til at vælge forbrugerstoffet eller X-faktor-historien til forsiderne og spisesedlerne? Det kan umuligt have været argumenter, som får det journalistiske faglige hjerte til at banke i redaktionslokalerne.
”Et godt råd er også at passe på dræbersneglens naturlige fjender - eksempelvis tudser, frøer og løbebiller.” Citatet stammer fra politiken.dk i denne uge. Behøver jeg sige mere?